ATTENTION!!

PIHAK HOLISTIC MIND SOLUTION TERUTAMANYA MAZLAN BIN MUHAMMAD ZAIN TIDAK PERNAH MEMBERI TESTIMONI KEPADA MANA-MANA PIHAK UNTUK MELARISKAN PRODUK/PROGRAM MEREKA. HARAP MAKLUM!!
bilamana perasaan 'tahu' menguasai diri..kebenaran hanya sekadar diruang lingkup 'pengetahuan' yang ada..

bilamana diri mengaku 'tahu', mana mungkin ada pengetahuan selain dari apa yg diri tahu..

bilamana diri tak tahu dia tak tahu, mana mungkin diri tahu apa yang dia tak tahu

tatkala diri tahu dia sebenarnya tak tahu, baru lah bergerak dalam pengetahuan yang maha tahu
HMS

Hmm..suatu dilemma yang dihadapi oleh hampir semua makhluk yang bernama manusia.. terutama pada mereka yang berasa diri terlalu mulia untuk menyakiti hati orang lain walaupun tega untuk tidak berlaku jujur kepada orang yang tersebut dengan alasan untuk menjaga hati.


Kebenaran adalah pahit untuk ditelan tapi ia tetap merupakan ubat yang paling mujarab untuk setiap manusia. Muliakah kita dengan tidak menyatakan kebenaran sekadar untuk menjaga hati? Agungkah kita dengan ketidak-jujuran hati sendiri? Hebatkah kita sekiranya dapat menjaga hati orang lain? Namun, kebenaran tetaplah kebenaran. Lambat laun terbongkar juga. Setelah kebenaran terserlah, mampukah kita untuk menjaga hati lagi? Kemana perginya kemuliaan? Kemana perginya kehebatan? Dan kemana perginya keagungan diri?


Sejujur mana diri kita? Sejauh manakah kita jujur kepada orang lain? Sedalam mana pula kejujuran kita kepada diri sendiri? Apakah skala yang ada untuk mengukur sesuatu kejujuran? Apakah pula skala yang ada untuk mengukur suatu kebenaran? Senyata mana kenyataan yang kita terima? Apakah pula skala untuk mengukur nyatanya suatu kenyataan? Benarkah ia adalah kenyataan/realiti atau cuma sekadar fantasi demi memenuhi kenyataan diri sendiri? Benarkah kita hidup di alam realiti sedangkan kita tak pernah habis untuk berfantasi?

Sedar atau tidak, ramai diantara kita yang memilih untuk hidup di alam fantasi. Meninggalkan realiti hanya sekadar untuk memenuhi kepuasan fantasi sendiri. Menolak kejujuran demi kononnya menjaga hati. Teringat kata-kata seorang rakan, “we’re not that great to be that humble”.


Apakah penting untuk menjaga hati? Apakah menjaga hati itu terlebih penting dari kebenaran & kejujuran? Apakah benar kita menjaga hati orang lain? Ataupun sekadar melakonkan watak-watak didalam Hikayat Seloka? Sejujur manakah hati kita untuk menjaga hati orang? Sehebat manakah kita untuk menjaga hati orang? Seagung manakah kita untuk menutup kebenaran?


Renung-renungkan lah…

Labels: , edit post
0 Responses