ATTENTION!!

PIHAK HOLISTIC MIND SOLUTION TERUTAMANYA MAZLAN BIN MUHAMMAD ZAIN TIDAK PERNAH MEMBERI TESTIMONI KEPADA MANA-MANA PIHAK UNTUK MELARISKAN PRODUK/PROGRAM MEREKA. HARAP MAKLUM!!
bilamana perasaan 'tahu' menguasai diri..kebenaran hanya sekadar diruang lingkup 'pengetahuan' yang ada..

bilamana diri mengaku 'tahu', mana mungkin ada pengetahuan selain dari apa yg diri tahu..

bilamana diri tak tahu dia tak tahu, mana mungkin diri tahu apa yang dia tak tahu

tatkala diri tahu dia sebenarnya tak tahu, baru lah bergerak dalam pengetahuan yang maha tahu
HMS

Perkataan ni asyik mengetuk fikiran ni..Apa sebabnya??? Ntah..tak tau nak kata sebab apa. Semua orang mahukan kebenaran tapi sejauh manakah kebenaran yang dikatakan kebenaran tu? Semua orang mengaku diri benar tapi sedalam manakah kebenaran diri ni? Siapakah yang menentukan kebenaran? Kuasa manakah yang memperakui kebenaran? Alat pengukur manakah yang digunakan untuk kita mengukur tahap sebuah kebenaran??


Benarkah diri kita ni benar? Benarkah kita sekarang berada dijalan yang benar? Benarkah kita tidak tersesat? Benarkah kita ni tahu? Benarkah kita ni berilmu? Benarkah kita ni muslim yang mukmin? Atau lebih tepat, benarkah kita ni muslim???


Pernahkah terfikir bahawa kita ni sebenarnya selalu engkar? Kita ni sebenarnya selalu kufur?? Kita ni sentiasa diambang kesesatan?? Terasa marah dengan soalan2 ni??? Terasa diri benar? Terasa diri tahu?? Terasa diri muslim yang menurut segala perintah??? Benarkah kita bila kita cuba menilai perintah Allah? Contohnya perintah menutup aurat pada wanita menjadi sekadar fesyen ikutan. Benarkah kita bila kita tidak mengendahkan seruan Rasulullah SAW? Contohnya bila mengiktikadkan seruan azan itu sekadar tanda masuknya waktu solat.


Pernahkah terfikir bahawa kita ni cuma berilusi apabila berkata kita ‘tahu’? melalui apakah yang membuatkan kita mengaku kita ni tahu? Adakah melalui fikiran? Akal? Ingatan? Khayalan? Atau hati?? Fikiran senantiasa menerawang, akal mencari jalan untuk memenuhi fikiran, ingatan cuma berlegar dipengalaman lalu yang dah lepas, khayalan pula terus melompat dimensi waktu manakala hati ibarat api pelita yang terbuai ditiup angin.


Jadi apakah dia kebenaran yang sebenarnya benar? Setiap janji Allah adalah benar, setiap janji rasulullah saw adalah benar. ‘Demi masa, sesungguhnya manusia berada didalam kerugian, berpesanlah dengan kebenaran yang sebenarnya benar & berpesanlah dengan kesabaran’.


Renung-renungkan lah..

Labels: , edit post
0 Responses