ATTENTION!!

PIHAK HOLISTIC MIND SOLUTION TERUTAMANYA MAZLAN BIN MUHAMMAD ZAIN TIDAK PERNAH MEMBERI TESTIMONI KEPADA MANA-MANA PIHAK UNTUK MELARISKAN PRODUK/PROGRAM MEREKA. HARAP MAKLUM!!
bilamana perasaan 'tahu' menguasai diri..kebenaran hanya sekadar diruang lingkup 'pengetahuan' yang ada..

bilamana diri mengaku 'tahu', mana mungkin ada pengetahuan selain dari apa yg diri tahu..

bilamana diri tak tahu dia tak tahu, mana mungkin diri tahu apa yang dia tak tahu

tatkala diri tahu dia sebenarnya tak tahu, baru lah bergerak dalam pengetahuan yang maha tahu
HMS

Minda..semua orang termasuk kita menggunakan perkataan ‘minda’ ini...apa sebenarnya ‘minda’? Sehinggakan ada golongan yang menyokong dan ada juga yang menentang perihal penggunaan minda ini.

Minda – akal fikiran, daya berfikir: yang disuburkan dengan ilmu pengetahuan yang banyak, akan menjadi alat yang tajam untuk mengatasi berbagai-bagai masalah dan mengilhamkan pemikiran baru; kita menggunakannya untuk berfikir (Kamus Dewan Edisi Ketiga Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1996)

Merujuk kepada maksud yang ada didalam kamus..dimana agaknya kesalahan untuk menggunakan minda sehingga ada golongan yang dengan lantangnya menjatuhkan hukuman sesat kepada sesiapa yang menggunakan minda?

Mungkin juga tentangan ini terjadi kerana dinegara kita sekarang ini semua orang menggunakan istilah ‘KUASA’ minda? Apakah disebabkan tiada perkataan ‘MINDA’ dizaman Rasulullah SAW dahulu, maka pengunaannya dianggap terseleweng dari agama? Apakah kerana penemuan-penemuan terkini berkenaan minda hampir semuanya datang dari negara-negara Barat yang bukan beragama Islam, maka semua muslim tidak boleh mengunakannya? Banyak lagi kemungkinan-kemungkinan yang tidak tersenarai disini..

‘Bermula fikir itu pelita hati’ - Hadis

‘Berfikir sesaat terlebih afdhal daripada ibadat 70 tahun’ – Hadis

‘TidakKu jadikan bulan dan bintang, siang dan malam kecuali untuk orang yang berfikir’ – Firman

Banyak lagi dalil-dalil yang membenarkan penggunaan minda/akal. Akan tetapi golongan pembangkang juga mempunyai dalil tersendiri..

“Tunduk akal kerana wahyu”

Cuba renungkan kembali fungsi akal/minda. Apa yang difahamkan melalui ’tunduk akal kerana wahyu’? Itu menunjukkan betapa sempurnanya kejadian akal yang tidak akan menolak sesuatu yang benar.

Salah cuma sekiranya menyalahgunakan kelebihan akal/minda itu untuk merosakkan orang lain. Termasuklah dengan memberi pandangan yang sempit terhadap penggunaan kuasa minda seolah-olah hanya kita yang betul didunia ini. Salah juga andainya menggunakan akal untuk mencari Allah.

Perlulah kita ingat dalam keghairahan menggunakan kuasa minda ini..janganlah kita iktikadkan bahawa segala usaha itu datangnya dari kita sendiri..iktikad ini amat bahaya kerana ia menjatuhkan kita ke dalam golongan 'muktazilah'. Zindiq tu!! Iktikad bahawa segala sesuatu hanya dari Allah tanpa ada langsung sandaran pada usaha kita juga bahaya..'Jabariah' lak jadinya, zindik gak tu!! Jadi, iktikadkan bahawa segala apa yang berlaku adalah dengan Kuasa Allah dalam Qada dan QadarNya dengan bersandarkan usaha kita yang dikurniakan akal dan fikiran supaya kita tidak jatuh zindiq..inilah iktikad ahli sunnah!! Tapi mesti diingat bahawa Maha suci Allah daripada segala sandaran!

Tanpa minda, mana mungkin kita boleh faham, tanpa faham mana mungkin kita boleh yakin dan tanpa yakin bagaimana hendak mengEsakan Allah? Yang Maha Berkuasa diatas segalanya tiada satu pun yang seumpamaNya kerana bersalahan dengan segala perumpamaan. Sekiranya bertauhid, bertauhid lah dengan sebenar-benarnya tauhid..jangan sekali dicampur aduk.. Penggunaan minda bukannya bertujuan untuk menyatakan diri kita berkuasa TETAPI untuk menambahkan keyakinan hati dengan mengakui betapa hebatnya kuasa Allah.


Renung-renungkan lah..

Labels: , edit post
0 Responses